תזונה לחולה אוסטאופורוזיס
ספטמבר 14, 2022 מאת עורך 0

תזונה לחולה אוסטאופורוזיס

אוסטאופורוזיס הינה מחלה שבאה לידי ביטוי בסיכון מוגבר לשברים. המאפיין המרכזי שלה הוא התדלדלות העצמות, כאשר זה נגרם לעיתים ממחלות רקע אך במידה רבה מהרגלי תזונה לא נכונים. בשורות הבאות נציג לפניכם מידע חשוב אודות תזונה לחולה אוסטאופורוזיס. כך תוכלו להתמודד עם המחלה ואף למנוע אותה או לדחות אותה בשנים רבים.

האם יש גורמי סיכון לאוסטאופורוזיס

לפני שנמשיך אל תזונה לחולה אוסטאופורוזיס, צריך לציין שיש כמה גורמי סיכון למחלה. לדוגמא, גורם מרכזי הוא הזדקנות וכן פעילות יתר בבלוטות התריס. גורם נוסף הוא אורח חיים יושבני ומיעוט בפעילות גופנית. כמו כן שימוש בתרופות מסוימות, למשל סטרואידים, עלול להאיץ התדלדלות עצמות.

מה עושים, מה אוכלים

שימו לב כי תזונה לחולה אוסטאופורוזיס לא באה במקום פעילות גופנית. נמצא במחקר כי שילוב של תזונה נכונה עם פעילות גופנית, מסייע לחזק את העצמות. ואלה עיקרי עקרונות התזונה:
1. צרכו יותר סידן – רופאים ותזונאים ממליצים להקפיד על צריכה מספקת של סידן. בגיל ההתבגרות, בהיריון ובהנקה, נדרשת צריכת סידן מוגברת וכך גם החל מהעשור השישי לחיים. בוגרים מעל גיל 18 זקוקים ל-1000 מיליגרם סידן ליום.
2. גוונו את התזונה – סידן קיים לא רק במוצרי חלב. המינרל החשוב קיים בשפע גם בשומשום וטחינה, בשעועית, סויה, ברוקולי, כרוב, סרדינים.
3. ויטמינים מסוימים, כגון K ו-D משפיעים על בניית עצם ותורמים לבריאות העצמות וחוזקן.
4. מזונות עם ויטמין B – ויטמין זה ובמיוחד B12 תומכים בבניית העצמות (לצד מגוון תועלות בריאותיות אחרות). צריכת בשר, דגים, ביצים, מועילה מאוד מבחינה זאת. במידת הצורך ניתן להיעזר בתוספים.
5. מדוע חשוב לאכול ירקות ופירות – מזונות טבעיים אלה מאזנים את חומציות השתן. חוסר אכילת ירקות ופירות גורם לפירוק עצמות ושחרור סידן לכליות.
6. ירקות ירוקים מומלצים מאוד שכן הם מכילים וויטמינים שמחזקים עצמות.
7. מינרלים חשובים – התגלה כי מינרלים מסוימים כגון מגנזיום, תומכים בספיגת סידן טובה. לצורך כך כדאי לאכול מאכלים כגון דגנים וקטניות.
8. מדוע כדאי פירות יער – הם מאטים בצורה טובה מאוד פירוק עצם.